UnivIS
Informationssystem der Friedrich-Alexander-Universität Erlangen-Nürnberg © Config eG 
FAU Logo
  Sammlung/Stundenplan    Modulbelegung Home  |  Rechtliches  |  Kontakt  |  Hilfe    
Suche:      Semester:   
 
 Darstellung
 
Druckansicht

 
 
 Außerdem im UnivIS
 
Vorlesungs- und Modulverzeichnis nach Studiengängen

 
 
Veranstaltungskalender

Stellenangebote

Möbel-/Rechnerbörse

 
 
Vorlesungsverzeichnis >> Philosophische Fakultät und Fachbereich Theologie (Phil) >>

  Anti-Lynching Art and Activism in American Culture [Import]

Dozent/in
Carmen Dexl, M.A.

Angaben
Proseminar
2 SWS, ECTS-Studium, Sprache Englisch
Zeit und Ort: Mi 14:15 - 15:45, KH 1.012

Voraussetzungen / Organisatorisches
Das PS Culture gehört in folgenden Studiengängen jeweils zu folgenden Modulen:
BA English and American Studies (neu): Zwischenmodul II Culture (Zulassungsvoraussetzung: Zwischenmodul I: Thematisches Kombinationsmodul)

Das PS Literature gehört in folgenden Studiengängen jeweils zu folgenden Modulen:
BA English and American Studies (neu): Zwischenmodul II Culture. (Zulassungsvoraussetzung: Zwischenmodul I: Thematisches Kombinationsmodul)
BA American Studies (neu): Zwischenmodul II Economics, Linguistics, History, Geography, Literature/Culture (Zulassungsvoraussetzung: Zwischenmodul I: Thematisches Kombinationsmodul)
Lehramt Englisch an Gymnasien (neu): Zwischenmodul L-GYM Literature: (Zulassungsvoraussetzung: Basismodul Literature)
Lehramt Englisch an Grund-, Haupt- und Realschulen (neu): Zwischenmodul L-UF Literature. (Zulassungsvoraussetzung: Elementarmodul Literature)

Inhalt
This seminar will introduce students to theories that explain how the history of lynching in the U.S. was closely connected to ideologies of race, gender, class, and sexuality, impacted on constructions of citizenship, and raises questions regarding the status of the law. Against that background, our analysis of anti-lynching art and activism will cover three main areas: We will first focus on early campaigns against lynching by journalist Ida B. Wells, the NAACP, the Anti-Lynching Crusaders, and the Association of Southern Women for the Prevention of Lynching. Secondly, readings of selected poems, short stories (e.g. Faulkner’s “Dry September”, Baldwin’s “Going to Meet the Man”), and novels (Wright’s Native Son, Angelou’s I Know Why the Caged Bird Sings) illustrate the cultural functions of literary explorations of lynching. Thirdly, the seminar will scrutinize the potential of music, film, and visual culture to mobilize political protest. Looking at examples of lynching photography and their varying contextualization over time, we will see how pictures that initially served to reinforce white supremacy were later used to fuel the anti-lynching movement that gained its height by the 1950s. We will also attend to the media coverage of the Emmet Till case and also discuss the cultural work that recent exhibitions like Without Sanctuary might perform.

Please purchase and read:
Richard Wright, Native Son (any edition)
Maya Angelou, I Know Why the Caged Bird Sings (Ballantine Books)

Zusätzliche Informationen

Institution: Lehrstuhl für Amerikanistik, insbesondere nordamerikanische Literatur- und Kulturwissenschaft
UnivIS ist ein Produkt der Config eG, Buckenhof