UnivIS
Informationssystem der Friedrich-Alexander-Universität Erlangen-Nürnberg © Config eG 
FAU Logo
  Sammlung/Stundenplan    Modulbelegung Home  |  Rechtliches  |  Kontakt  |  Hilfe    
Suche:      Semester:   
 
 Darstellung
 
Druckansicht

 
 
 Außerdem im UnivIS
 
Vorlesungs- und Modulverzeichnis nach Studiengängen

 
 
Veranstaltungskalender

Stellenangebote

Möbel-/Rechnerbörse

 
 
Vorlesungsverzeichnis >> Philosophische Fakultät und Fachbereich Theologie (Phil) >>

  Fictions of the Black Atlantic

Dozent/in
Carmen Dexl, M.A.

Angaben
Proseminar
2 SWS, benoteter Schein, ECTS-Studium
Studienschwerpunkte Phil.I/Phil.II, Sprache Englisch
Zeit und Ort: Di 10:15 - 11:45, KH 1.019

Voraussetzungen / Organisatorisches
Das PS Culture gehört in folgenden Studiengängen jeweils zu folgenden Modulen:
BA English and American Studies (neu): Zwischenmodul II Culture. (Zulassungsvoraussetzung: Zwischenmodul I: Thematisches Kombinationsmodul)

Das PS Literature gehört in folgenden Studiengängen jeweils zu folgenden Modulen:
BA English and American Studies (neu): Zwischenmodul II Literature. (Zulassungsvoraussetzung: Zwischenmodul I: Thematisches Kombinationsmodul)
Lehramt Englisch an Gymnasien (neu): Zwischenmodul L-GYM Literature. (Zulassungsvoraussetzung: Basismodul Literature)
Lehramt Englisch an Grund-, Haupt- und Realschulen (neu): Zwischenmodul L-UF Literature. (Zulassungsvoraussetzung: Elementarmodul Literature)

Inhalt
Paul Gilroy has introduced the concept of the Black Atlantic in his 1993 study of the same title as a space of intercultural exchange between Europe, the Americas and Africa. This seminar explores representations of Black Atlantic experiences in the work of Black Americans writers and artists who crossed the Atlantic. Thereby, our analysis will focus on the portrayal of Africa that has often been neglected in this context. Texts by Phillis Wheatley and Olaudah Equiano will introduce us to early conceptions of diasporic identity and community. We will scrutinize the cultural functions of idealized images of Africa as promoted during the Harlem Renaissance by Du Bois, Aaron Douglas (painter) or Marcus Garvey, who supported a return to Africa (cf. speeches) and anticipated Black Nationalist ideas of the 1960s (cf. The Autobiography of Malcolm X). Excerpts from more recent texts like Saidiya Hartman’s Lose your Mother, Alice Walker’s Possessing the Secret of Joy and Obama’s Dreams from my Father will be analyzed for how they rewrite earlier visions of Africa. The following questions will guide our discussions: How have experiences of enforced and voluntary movements across the Atlantic shaped African American cultural productions? How have ancestral origins influenced Black cultural and individual self-understanding? In what respect has affirming an African past served political purposes?
Required texts and complimentary readings on concepts such as diaspora, modernity and cosmopolitanism will be made available on StudOn.

Zusätzliche Informationen

Institution: Lehrstuhl für Amerikanistik, insbesondere nordamerikanische Literatur- und Kulturwissenschaft
UnivIS ist ein Produkt der Config eG, Buckenhof