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Modulbeschreibung (PDF)

 
 
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Physically-based Simulation in Computer Graphics (PhysSim)5 ECTS
(englische Bezeichnung: Physically-based Simulation in Computer Graphics)

Modulverantwortliche/r: Tobias Günther
Lehrende: Tobias Günther


Startsemester: WS 2022/2023Dauer: 1 SemesterTurnus: jährlich (WS)
Präsenzzeit: 60 Std.Eigenstudium: 90 Std.Sprache: Englisch

Lehrveranstaltungen:


Empfohlene Voraussetzungen:

Es wird empfohlen, folgende Module zu absolvieren, bevor dieses Modul belegt wird:

Interaktive Computergraphik (SS 2022)
Algorithmik kontinuierlicher Systeme (SS 2022)
Computergraphik-VU (WS 2021/2022)


Inhalt:

Over the past decades, computer graphics became a vital component of the entertainment industry. Whether in regards to video games, animation movies, or visual effects in live action productions, computer animation brings virtual worlds to life. Thereby, physically-based simulations are required to reach the necessary degree of realism. Based on differential equations and numerical methods to solve them, this lecture will cover a series of algorithms used to implement physically-based simulations. Among others, we are concerned with:

  • kinematics and dynamics of motion (generalized coordinates),

  • numerical time integration techniques (explicit and implicit time integration),

  • rigid bodies (simulation, collision detection and response),

  • deformable objects (mass-spring-systems, finite-elements and thin shells),

  • grid-based fluid simulation (fractional step method),

  • particle-based fluid simulation (smoothed particle hydrodynamics and viscosity),

  • hybrid fluid simulation (fluid implicit particle FLIP, liquid-air interfaces),

  • adding detail to smoke, fire (vorticity confinement, wavelet turbulence),

  • shallow water waves and oceans

This practical course consists of lectures, programming exercises, and a group programming project.

Lernziele und Kompetenzen:

Students learn how to:

  • apply numerical time integration methods at practical examples

  • derive and analyze the properties of equations of motion

  • set appropriate boundary conditions

  • compare numerical solvers regarding stability, accuracy and performance

  • describe different techniques for rigid body, deformable, and fluid simulations

  • implement the algorithms in C++


Verwendbarkeit des Moduls / Einpassung in den Musterstudienplan:
Das Modul ist im Kontext der folgenden Studienfächer/Vertiefungsrichtungen verwendbar:

  1. Computational Engineering (Rechnergestütztes Ingenieurwesen) (Master of Science)
    (Po-Vers. 2013 | TechFak | Computational Engineering (Rechnergestütztes Ingenieurwesen) (Master of Science) | Gesamtkonto | Wahlpflichtbereich Informatik | Wahlpflichtbereich Informatik | Physically-based Simulation in Computer Graphics)

Studien-/Prüfungsleistungen:

Physically-based Simulation in Computer Graphics (Prüfungsnummer: 33851)

(englischer Titel: Visual Computing in Medicine)

Prüfungsleistung, variabel, Dauer (in Minuten): 90, benotet, 2.5 ECTS
Anteil an der Berechnung der Modulnote: 100.0 %
weitere Erläuterungen:
Klausur in elektronischer Form mit einem Anteil im Antwort-Wahl-Verfahren
Prüfungssprache: Englisch

Erstablegung: WS 2022/2023, 1. Wdh.: SS 2023
1. Prüfer: Tobias Günther

Tutorials to Physically-based Simulation in Computer Graphics (Prüfungsnummer: 33852)
Studienleistung, Übungsleistung, unbenotet, 2.5 ECTS
weitere Erläuterungen:
Übung/Praktikum: 50% der Programmierpunkte
Umfang: ca. fünf freiwillige Programmieraufgaben zur Vorbereitung und ein praktisches Teamprojekt über die Dauer von 2 Monaten
Prüfungssprache: Englisch

Erstablegung: WS 2022/2023, 1. Wdh.: SS 2023
1. Prüfer: Tobias Günther

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